lördag 9 april 2011

Ett förlorat dygn, nästan i alla fall

Tidig morgon ( 0530), dusch, en kopp kaffe, packa det sista och sedan in med alltihop i bilen. Trångt blev det, tur att resan till flygplatsen inte är så lång. Sista vägtullarna för den här gången betalades, och vi kom fram till Alamos hyrbils återlämning i god tid.
Det är mycket som är genomtänkt i USA, mycket är det som inte alls är genomtänkt också, återlämning av hyrbilen i ett p- hus 50 meter från avgångshallen, enkelt och smidigt.
Enkelt och smidigt fungerade dock inte incheckningen. Den av Kenneth inköpta fiskevågen har jag fullt förtroende för, den vågen jag var tvungen att ställa min väska på INNAN incheckning har jag inget förtroende för, den visade att jag skulle lätta min resväska ytterligare 1 kg, pust och stön.
Jag plockade ut lite småsaker och stoppade ner i den redan överfulla ryggsäck som var mitt handbagage. Å nej, lite till skulle vara bort, ok jag tog ur en souvenir flaska (öl) och gick tillbaka, då behövde jag inte ens väga en gång till, tror gubben visste att deras våg gick fel.
I kön till incheckningen smög jag tillbaka allt i resväskan, ryggsäcken var tillräckligt tung ändå. Vi var tre som drabbades av deras dåliga våg, usch och fy.
Flygningen till Chicago gick enligt plan, på plan också för övrigt.
Framme på O´Hare tog vi ånyo tunnelbanan in till centrala Chicago.
Vi planerade att åka upp i Sears Tower som för övrigt heter Willis Tower. Tyvärr var det molnigt och noll sikt från toppen, enligt hisspojken. Vi var av en annan uppfattning men väntade med uppresan ändå.
Efter en enkel och närande lunch på McDonalds gick vi tillbaka till tornet. I hissen sa Erik till oss att kolla på våningstavlan för att vi skulle se hur fort den gick, ni skulle ha sett hans min när hissen startade och gick snabbt NER en våning. I källaren var det riktiga insläppet till torn- hissarna, komplett med säkerhetskontroller m m. Vi insåg att vi inte skulle hinna med utan drog oss lite molokna tillbaka till O´Hare och vår hemresa.
Efter sju timmars ändrad tidszon och närmare åtta timmars flygning kom vi fram till Arlanda.
Två trasiga väskor byttes mot nya och ett förlorat bagage anmäldes.
Bilresan hem gick u a och vi 13- tiden skildes vi åt hemma i Karlstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar