tisdag 22 mars 2011

På spåret

Ny dag och dags för resa till huvudstaden, resan företas med SJ, något som borde vara bekymmersfritt och bekvämt (se tidigare blogg om komfort m m på X 2000).
Cykel till station i lagom tid d v s ca fem minuter till avgång när väskan lyfts från pakethållaren, till planerad avgång vill säga. det visar sig att jag hade två timmar och fem minuter på mig, tack för det SJ. Tåget var försenat till sin slutstation igår kväll och personalen behövde sin nattvila. När de väl uppfyllt arbetsmiljöverkets regler så var det så mycket trafik, länståg och godståg att ett passagerartåg inte fick plats utan avgången fördröjdes inte 40 minuter p g a nattvilan utan 100 minuter p g a platsbrist på spåret, tack för det trafikverket.
100 minuters försening igår och 100 minuters försening idag, det kan jämföras med t ex de fem sekunder som japanska höghastighetstågs genomsnittliga försening var 2008.
Det positiva idag var att de utannonserade tiderna för tågets avgång aldrig tidigarelades, va vad säger han, är han nöjd med att det blev senare och senare frågar du dig säkert. Nej då, så är inte fallet, men förra veckan höll jag på att missa tåget då SJ uppgav att tåget som skulle gått 1414 skulle avgå 1426 varvid jag gick några ärenden på Stockholms C, när jag kom till perrongen 1417 visade det sig att tåget helt plötsligt skulle gå 1418. Undrar hur många som missade det tåget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar