torsdag 2 juli 2020

Tre år som "leasare" av en Volvo S60 T3

För tre år sedan imorgon, den 3 juli, hämtade jag ut "min" Volvo S60 T3. Tre år med i stort sett helt problemfritt "bilägande".

Avtalet hade tecknats några månader tidigare med Jesper, en av de bästa och trevligaste bilförsäljarna jag träffat på. Jag kan väl inte påstå att jag superlängtade efter dagen när Volvon skulle levereras, åkte nöjt i min BMW 530d, en bil som på många sätt var Volvon överlägsen - sedan är det en speciell känsla att åka nytt, bilen luktade faktiskt fortfarande svagt av ny bil när jag återlämnade den idag nästa på dagen tre år senare.

Det var en skön känsla att sätta sig bakom ratten på S60:n en mycket trevlig bil, inte snabbast , inte tuffast, inte snyggast, inte lyxigast men fortfarande en trevlig, snabb, tuff snygg och välutrustad bil. 
Som sagt en skön känsla. 

Finns det något jag inte varit nöjd med? Ja, visst är det så, ser man till bilen så tycker jag vägljudet har varit för högt, bilen har också varit lite undermåligt isolerad, övrig trafik har hörts på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Jag tycker bränsleförbrukningen varit lite för hög, till slut landade den på 0,65 L/mil mestadels landsväg men naturligtvis ett ganska stort inslag av stadstrafik och korta körningar. DEt som stört mig mest har dock varit skramlandet från den lilla plastlåda, framför backspegeln, som innehåller allsköns sensorer. Trots mekanikerinsats blev det aldrig bra.

Service och dylikt då? Akilleshälen, här har det brustit längs i stort sett hela vägen. Kundmottagning bort rationaliserad, du ska ha direktkontakt med en utvald servicetekniker, min slutade och någon ny fick jag aldrig. Kundkänslan hos serviceteknikerna- nära noll, de gånger bilen varit på verkstad har jag väntat åtskilliga minuter på att någon skulle förbarma sig över mig - irriterande lång väntan. När sedan kvaliteten på servicen eller utförda åtgärder inte når upp till ställda förväntningar blir det sammantaget en negativ upplevelse.
Skramlandet blev aldrig åtgärdat helt och fullt, efter sista servicen fick jag återvända två ggr med tänd motorvarningslampa p g a slarv av teknikern.   

Problem längs vägen, inledningsvis var det problem med laddningen men detta åtgärdades ganska snart i övrigt har inte bilen ställt till några problem. 

Jag kan verkligen rekommendera en Volvo S eller V60 - förträffliga bilar. Jag väljer dock en BMW nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar