måndag 13 juli 2020

Semester med en del förhinder

Normalt sett är jag väldigt sällan nervös eller orolig inför en resa men den här gången var det lite annorlunda  - jag kände mig nervös av någon anledning.

Jag beställde en resa med SAS, det var innan resandet i Europa kommit igång efter Corona nedstängningen. Resan skulle gå från Göteborg via Stockholm till Alicante. Varför Göteborg? Bra fråga men en resa från Gbg via Sthlm var ca 2000 kr billigare än Sthlm - Alicante.  Hur det kan vara så övergår mitt förstånd men...

Jag kontaktade SAS 3 ggr för att verifiera att det var ok att jag klev på i Stockholm istället för Göteborg, fick ja alla gånger.

Tog tåget till Stockholm och hade en trevlig kväll tillsammans med mitt ex och vår son. Vaknade tidigt dagen för avresan, telefonen ringde vid 7- tiden, det var SAS, i Göteborg, som meddelade att  Norge inte längre godtog svenskar som transferresenärer. Ville jag möjligen bli ombokad via Frankfurt, ja, det hade gärna blivit sa jag men upplyste också att jag befann mig i Stockholm som jag meddelat SAS tre gånger. Då blev anvisningen att ta mig till Arlanda vilket jag också gjorde glad i hågen och någon timme tidigare än vad som behövdes.

På Arlanda möttes jag av två damer/tanter ( tanter stämmer bättre med deras agerande) i SAS- disken. Jag verkade vara den enda som skulle resa till Alicante via Oslo, de andra hade sannolikt blivit ombokade till planet som gick 0650. Min lösningen skulle vara en ombokning till nästa dag 1340, helt ok sa jag men ni fixar hotell eller tur och returresa Arlanda - Karlstad. De kunde inte göra något annat än att boka om mig. Min fråga blev "Vem kan hjälpa mig?" Svaret blev att jag skulle maila in mina önskemål/krav, jag frågade om det inte gick att ringa någon, men nej då, endast mail var möjligt. Efter att ha framfört synpunkter på SAS omsorg om kunder fick jag prata med tanternas chef och senare också hans chef, de kunde bara beklaga och "off the record" nästan garantera att jag skulle få tillbaka pengarna om jag la ut för ett hotell. Jag lyckades få telefonkontakt med SAS via ett Eurobonusnummer och blev lovad återbetalning av min biljett av en polsk medarbetare, sedan köpte jag en biljett med Ryan air, åt lunch med min son och tog mig sedan till Västerås.

Norwegian, Ryan air eller SAS - jag tror inte det spelar någon roll vad man väljer, låt priset avgöra, servicen skiljer dem inte åt om man inte absolut vill ha ställbara ryggstöd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar